Sinds het begin van de jaren '80 bouwt Denis Marleau zijn eigen specifieke oeuvre uit in de theaterscène van Montréal en daarbuiten. Invloeden uit de literatuur van de historische avant-garde, het klassieke repertoire en hedendaagse schrifturen kenmerken de regie van zijn creaties. Zijn aanpak is ludiek en tegelijkertijd rigoureus, nu eens heel vormelijk en dan weer vanuit de buik. Zijn "technologische fantasmagorieën" krijgen vorm door zijn eigenzinnige visie op beeldende kunst, literatuur en hedendaagse muziek.

Marleau voltooide zijn opleiding als acteur aan het Conservatorium van Dramatic Arts in Montreal (1973-1976), die hij twee jaar lang in Europa voortzette met theatercursussen en mime. Bij zijn terugkeer naar Quebec, speelde hij voor La Roulotte van Paul Buissonneau en Les Mal Aimés van François Mauriac. Zijn eerste professionele stap als regisseur (1979) bestond uit een montage van Marcel Sabourin genaamd Littérature, een show in een decor van glasschilder Marcelle Ferron. Al snel combineerde hij zijn liefde voor moeilijke literatuur die weinig bekend is bij het Quebecse publiek met zijn theaterervaringen. Zo ensceneerde hij Koltès (1993), Bernhard (1996) en herontdekte de symbolistische werken van Maurice Maeterlinck. Vaak liet hij zich inspireren door kunstenaars uit andere disciplines met als gevolg dat de ontwerpen van beeldhouwer Michel Goulet en de videokunst een belangrijke rol spelen in zijn producties. Dat is ook het geval bij Les Trois Derniers Jours door Fernando Pessoa, aangepast door Antonia Tabbucchi (1997) en zijn tot nu toe grootste succes Les Aveugles door Maeterlinck (2001). Al meer dan twintig jaar bieden Marleaus optredens een reflectie op de taal, het openbaren van rijkdom en de complexiteit van poëtische teksten. In 2015 ging de opera L'Autre Hiver in première, in samenwerking met zijn compagnon Stéphanie Jasmin en LODcomponist Dominique Pauwels.

Denis Marleau: Meer producties

In archief