Wannes Gyselinck (°1980) studeerde Latijn en Grieks en behaalde een doctoraat in de Oudgriekse letterkunde met een proefschrift over ironie en (meta)fictie in Griekse retorische teksten. Tijdens zijn studiejaren was hij een lid van Lite, een ensemble voor elektrische gitaren dat composities speelde van en samen met John King (USA) en René Lussier (Canada). Hij doceerde Oudgriekse letterkunde en Vertaalwetenschap aan de UGent, en is momenteel aangesteld als docent aan de Gentse School of Arts/KASK, waar hij lesgeeft binnen de drama-opleiding en het conservatorium.

Naast zijn werk als freelance publicist over theater, literatuur, muziek, dans en beeldende kunst (o.m. in opdracht van ROSAS, ICTUS, LOD, de Handelsbeurs, Bijloke, Concertgebouw Brugge enz.) is hij actief als podiumredacteur van Rekto:verso, tijdschrift voor kunstkritiek.

Als dramaturg werkt hij voor o.m. Hof van Eede (Het Weiss-effect, 2014), LOD (Enough already!/Lâchez tout!, François Sarhan, 2013) en Stefaan Van Brabandt (Socrates, 2015).

Als (muziek)theatermaker creëerde hij voor de Kopergietery samen met het collectief Mambocito Mio in 2013 de jeugdvoorstelling Gebroken Dromen, en voor BRONKS Alles is opgelost (2015), waarbij hij tekst en muziek (mee)schreef en de muziek uitvoert.

Voor componist Joris Blanckaert schreef hij het libretto voor The Wandering Womb (2013), een kameropera geproduceerd door De Bijloke met Elise Caluwaerts.

Voor Hof van Eede schreef hij mee aan de tekst van hun voorstelling, Het Weiss-effect (2014) en vertaalde hij hun prijzenwinnende debuutvoorstelling Waar het met de wereld naartoe gaat, daar gaan wij naartoe (2012) naar het Engels, waarvan de première doorging in augustus 2014 binnen het Edinburgh Fringe Festival (Big in Belgium). In 2015 werkte hij ook samen met hen aan de voorstelling Paradis. Ook Vanish Beach van Hof van Eede (2017) was een coproductie met LOD.

Wannes Gyselinck

Wannes Gyselinck: Meer producties

Op tournee