Seizoensbeeld LOD 2018-2019

12 oktober 2018

Seizoensbeeld LOD 2018-2019

Een nieuw seizoen, een nieuw seizoensbeeld! Dat van 2018-2019 heb je misschien al in de bus gekregen of ergens aan de muur zien hangen. Het is van de hand van Brecht Vandenbroucke, gelauwerd striptekenaar en illustrator voor o.a. The New York Times. We vroegen Brecht hoe hij aan het nieuwe seizoensbeeld van LOD muziektheater - een tekening waarnaar je kunt blijven kijken - is begonnen…

BVDB: Eerst heb ik gekeken naar de plannen en de vorm van het gebouw waarin LOD gevestigd is, en daar heb ik dan mijn volledige tekening op gebaseerd. Het grondplan van de glazen zijkant werd een constructie waar mijn tekening als een jas aan een kapstok is opgehangen. Omdat het ging over een uitvouwbare poster, en ik zoiets zelden op de juiste manier vastheb op het moment dat ik het open, dacht ik dat het wel leuk zou zijn om net met dat draaien aan de slag te gaan. Daarom heb ik de tekening voortdurend rondgedraaid tijdens het tekenen, tot er geen boven en onder meer was. Of LOD muziektheater, als een plek die je telkens met een hernieuwde blik naar de werkelijkheid doet kijken.

 

Op welke manier heb je je laten inspireren door de programmatie van LOD?

BVDB: Ik heb de ruimte van het beeld ingevuld met muzikanten en motieven uit de voorstellingen van het nieuwe seizoen: de blinden uit 'De Blinden', l’Inconnue de la Seine uit i c o n, het landschap uit 'a concert called landscape', de fotografie uit 'Fotograf’ enzovoort... Ik heb ook telkens geprobeerd om ze op een organische manier te integreren.

 

Meestal zijn je beelden heel erg kleurrijk. Maar hier heb je enkel gewerkt met zwart, wit, blauw en rood. Waarom?

BVDB: Omdat het een tamelijk drukke tekening begon te worden. Ik wou vooral werken met contrasten: wit tegenover zwart, en rood tegenover blauw. Dat beperkt kleurengebruik kwam de samenhang ten goede. En zo kon ik ook de huisstijl beter doortrekken naar de andere beelden, zoals de postkaartjes. Ook al zijn die beelden anders van opbouw dan het seizoensbeeld met het gebouw, de kleuren maken duidelijk dat het nog steeds over LOD gaat. Er was trouwens ook een onverwacht positief neveneffect aan de keuze voor een beperkt aantal kleuren: ik moest minder verf uit mijn penselen wassen. (lacht)

 

Mensen kennen je vooral van je boek White Cube, over de wereld van de beeldende kunsten. Heb je ook affiniteit met theater, muziek en opera?

BVDB: Ik hou van alle kunstvormen: beeldende kunst, architectuur, mode, theater, literatuur… En ze kunnen me ook allemaal inspireren. Opera en theater meestal op een unieke manier, door het ‘live’ aspect ervan en het onvoorspelbare. Zo ben ik bijvoorbeeld een grote fan van de Amerikaanse theaterregisseur Robert Wilson, en de manier waarop hij licht en kleur gebruikt. Dergelijke dingen vinden vaak hun weg naar mijn eigen werk.

15 november 2018
Kunstenaarsportretten ‘i c o n’

Kunstenaarsportretten ‘i c o n’

Gisteren ging 'i c o n' in première tijdens NEXT festival in Kortrijk. In deze kunstenaarsportretten laten we de artiesten aan het woord. 

13 september 2018
De Blinden te zien tijdens Gent Festival van Vlaanderen

De Blinden te zien tijdens Gent Festival van Vlaanderen

Nogal wat literaire kenners zijn ervan overtuigd dat De Blinden [Les Aveugles] van Maurice Maeterlinck de inspiratiebron is van het legendarische toneelstuk van Samuel Beckett, Wachten op Godot. Het titelpersonage daagt niet op. 

1 juni 2018
Arnon Grunberg genomineerd voor Arlecchino

Arnon Grunberg genomineerd voor Arlecchino

Voor zijn rol in ‘De Mensheid’ werd Arnon Grunberg genomineerd voor de Arlecchino, de prijs voor beste mannelijke bijrol van het Nederlands Theater Festival.